De effectiviteit van een visitekaartje
Visitekaartjes: minder populair maar nog steeds effectief
Visitekaartjes spelen al jarenlang een belangrijke rol in het zakelijk netwerken. Ze zijn hét communicatiemiddel om contactgegevens over te dragen en een blijvende indruk achter te laten. Met de huidige digitalisering en opkomst van social media, waaronder het online zakelijke netwerk LinkedIn, zien we dat het gebruik van visitekaartjes afneemt. Zijn ze daarom nog wel relevant genoeg in ons huidige tijdperk? Het duidelijke antwoord is ja! Hier lees je waarom ze steeds minder gebruikt worden, maar nog steeds effectief zijn.
Waarom nemen visitekaartjes af in gebruik en populariteit
We omschrijven een aantal voorbeelden waarom ze door de jaren heen minder gebruikt worden:
- Digitalisering: tegenwoordig worden contacten sneller uitgewisseld via LinkedIn, e-mail of QR-codes. Een klik op je telefoon en je hebt andermans gegevens zonder maar iets fysieks te bewaren.
- Duurzaamheid: Papiergebruik wordt steeds vaker als onnodig gezien. Bedrijven willen milieuvriendelijker opereren en kiezen vaker voor digitale alternatieven van communicatie, om verspilling te verminderen. (overigens een onterechte reden, mits papier FSC wordt ingekocht, zoals bij Printis)
- Veranderende netwerk trends: Netwerken gebeurt steeds vaker online, via platformen zoals LinkedIn en andere netwerkomgevingen. Hier wordt het fysieke visitekaartje steeds minder zakelijk gebruikt.
Waarom zijn visitekaartjes nog steeds effectief?
De reden waarom goedkope visitekaartjes nog steeds effectief zijn:
- Een tastbare en fysieke indruk in combinatie met een herinnering aan een zakelijke ontmoeting. Door middel van een mooi een effectief grafisch ontwerp met een dito uitvoering, is het zijn eigen unieke verkooptool.
- Professionele uitstraling: Het overhandigen van een stijlvol visitekaartje straalt professionaliteit uit als organisatie. Het toont aan dat je een serieuze partij bent in het dagelijkse zakendoen.
- Directe connectie: een visitekaartje voorkomt dat contactgegevens verloren gaan in een overvolle mailbox. Het is direct beschikbaar zonder dat er overige communicatiemiddelen voor nodig zijn zoals telefoon of mail
- Creatieve mogelijkheden: een uniek grafisch ontwerp, luxe papiersoort of interactieve elementen zoals NFC-technologie maken een visitekaartje bijzonder en vergroot de kans dat iemand het bewaart en onthoudt.
De toekomst van visitekaartjes
Hoewel de traditionele visitekaartjes minder gebruikt worden, betekent dit niet dat ze verdwijnen. De algemene trend gaat meer richting hybride oplossingen. Hierbij kun je denken aan een visitekaartje met een QR code of een verwijzing naar een website of LinkedIn profiel. Ook NFC visitekaartjes, deze kunnen de contactgegevens digitaal overdragen, winnen aan populariteit.
Kortom, hoewel het gebruik van visitekaartjes afneemt door digitalisering en duurzaamheid, blijven ze een krachtig communicatiemiddel voor het netwerken. Een goed ontworpen visitekaartje, in combinatie met mooie papiersoort, maakt nog steeds het verschil en zal een blijvende indruk achterlaten.