Hoe maak je een poster: 7 tips voor een goede poster
Ben je van plan om zelf een poster of affiche maken? Dan sta jij waarschijnlijk op het punt om een evenement of een product te promoten. Posters zijn een gebruikelijke methode binnen de marketing-communicatiebranche. Ze trekken snel en makkelijk de aandacht van grote groepen mensen en zorgen zo voor meer product- of naamsbekendheid.
Om dit te bereiken moet je wel eerst een goede poster ontwerpen. Hoe je dit doet, dat vertellen we je in dit blog!
Doel bepalen
Voordat je begint met het ontwerpen en maken van een poster is het belangrijk om eerst een duidelijk doel te formuleren.
Wat wil je precies bereiken met de poster? Wil je bijvoorbeeld een evenement promoten, een product verkopen of simpelweg informatie bieden. Het doel van de poster is bepalend voor de keuzes die je maakt tijdens het ontwerpproces.
Voorbeeld van SMART doelen voor een poster:
Specifiek: De poster moet gericht zijn op het promoten van een nieuw type energiedrankje genaamd "EnergieDrank".
Meetbaar: Tegen het einde van de campagneperiode moeten we een toename van 20% zien in het aantal bezoeken aan de specifieke landingspagina van de campagne.
Acceptabel: De boodschap en afbeeldingen op de poster moeten passen bij de branding en waarden van het product, en moeten geen misleidende informatie bevatten.
Realistisch: Gezien het budget en de verwachte respons, is een toename van 20% in websitebezoeken een haalbaar doel voor de campagneperiode van 3 maanden.
Tijdgebonden: De campagne loopt gedurende 3 maanden, van 1 mei tot 30 juli. De poster wordt verspreid in de eerste week van april en blijft gedurende de hele looptijd van de campagne zichtbaar op relevante locaties.
Gebruik de juiste programma's
Voor het ontwerpen van een poster is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste programma’s. Er zijn veel online ontwerptools waar je gebruik van kan maken, zowel gratis als betaald. Afhankelijk van je doel kan je hier voor jezelf de juiste keuze maken.
Ben je bezig met een poster voor een campagne voor een hoogwaardig merk dat gepland staat om duizenden mensen te bereiken, dan is het slim om een betaalde tool te gebruiken voor optimale kwaliteit.
Werk je aan een kleinschalig project, dan voldoet een gratis tool zoals Canva vast ook aan de eisen. Hieronder hebben we een tabel samengesteld met links naar zowel gratis als betaalde programma's die u kunt gebruiken
Poster maken programma/tool
Huisstijl
Tijdens het ontwerpen van één of meerdere posters is het belangrijk om een consistente huisstijl aan te houden. Hierdoor bouw je een sterke merkidentiteit op en zorg je voor meer en een snellere herkenbaarheid onder je doelgroep.
Denk bijvoorbeeld aan merken als Bol.com, Hornbach of Heineken. Als je een poster ziet hangen van een van deze merken, herken je aan de kleuren, het lettertype en vooral het logo direct wie het is.
Bij het ontwerpen van je poster moet je rekening houden met verschillende aspecten van de huisstijl, waaronder:
Logo: Zorg ervoor dat het logo van je merk of organisatie duidelijk en herkenbaar aanwezig is op de poster.
Kleuren: Kies kleuren die passen bij de boodschap die je wilt overbrengen en die aansluiten bij je merkidentiteit. Hiervoor is het ook altijd goed om een kijkje te nemen naar de kleurenpsychologie.
Lettertype: Gebruik een lettertype dat goed leesbaar is en past bij de uitstraling van je merk.
Vormen: Experimenteer met verschillende vormen om visuele interesse toe te voegen aan je poster en om de aandacht te vestigen op belangrijke elementen. Elke vorm lokt weer een ander gevoel of een andere respons uit bij je doelgroep.
Call-to-action
Zoals we al besproken hebben is het belangrijk om een duidelijk doel te formuleren voor je poster. Om dit doel te behalen moet er vaak een bepaalde actie ondernomen worden door de doelgroep.
Een effectieve poster bevat dus altijd een duidelijke call-to-action die de kijker aanspoort tot een bepaalde actie. Dit kan bijvoorbeeld het kopen van een product zijn, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bijwonen van een evenement.
Zorg ervoor dat de call-to-action duidelijk aanwezig is op de poster en vooral makkelijk uit te voeren is. Maak je het te moeilijk, dan is de kans klein dat mensen de moeite zullen nemen. Maak het dus zo makkelijk mogelijk voor de doelgroep, bijvoorbeeld door alleen snel een QR-code te hoeven scannen.
Juiste balans tussen tekst en beeld
Bij het ontwerpen van een poster is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen tekst en beeld. Je moet onthouden dat niet iedereen zin heeft om uitgebreid de tijd te nemen om een poster te bekijken. De meeste mensen bekijken een poster in een fractie van een seconde en lopen weer door.
Dat is niet veel tijd, waardoor te veel tekst al snel overweldigend is of niet binnenkomt bij de lezer. Visuele content daarentegen wordt 60.000 keer zo snel verwerkt door onze hersenen dan tekst.
Maar te weinig tekst kan weer zorgen voor onduidelijkheid waardoor de boodschap niet effectief wordt overgebracht. Zorg dus voor de juiste balans tussen beeld en tekst bij het ontwerpen van een poster zodat de twee elkaar precies goed versterken.
Witruimte en focuspunt(en)
Witruimte is vaak bijna, als niet even belangrijk als bedrukte delen van een poster. Door gebruik te maken van witruimtes kan je de aandacht van de kijker sturen naar de belangrijkste delen van de poster en deze extra helpen benadrukken.
Ook hier komen we weer terug op het doel van de poster en de CTA. Zorg dat de het focuspunt gericht is op de belangrijkste informatie en de CTA. Je wilt dat de snel en duidelijk zichtbaar zijn en de aandacht van de kijker trekken.
Het drukproces
Bij het ontwerpen van een poster is het belangrijk om rekening te houden met het drukproces. Tijdens het ontwerpen is het belangrijk om de resolutie en kwaliteit van afbeeldingen goed af te stemmen.
Posters drukken kan je het best laten doen door een erkende drukkerij. De keuze van het papier en de afwerking stem je af met een drukkerij om ervoor te zorgen dat jouw poster het gewenste eindresultaat oplevert.