Wat is een direct mail?

Op 24 april 2025

Wat is een direct mail

Direct mail is een vorm van marketing waarbij je een fysiek poststuk, zoals bijvoorbeeld een brief, kaart of folder, direct en rechtstreeks naar je (potentiële) klant stuurt. Met deze mailing laat je iets fysiek bij je doelgroep op de deurmat vallen, waarbij het een tastbare en persoonlijke ervaring maakt. Vooral in een tijd van een overvolle mailbox, zorgt deze fysieke boodschap, met een hogere attentiewaarde, voor meer aandacht een daardoor ook meer impact. Het doel van de direct mailing is het creëren van een reactie zoals een aankoop, verkoop of informatievoorziening.

De voordelen van direct mail

Eén van de grootste voordeel van direct mail is de hoge attentiewaarde. Door de fysieke aanwezigheid ervan en de langere levenscyclus, blijft het langer onder de aandacht. Mensen besteden nou eenmaal gemiddeld meer tijd aan het lezen van fysieke post dan aan digitale berichtgeving. Het biedt ook veel meer mogelijkheden dan een digitaal bericht. Denk hierbij aan:

  • opvallende formaten, zoals bijvoorbeeld een ronde flyer, die buiten de standaard formaten vallen
  • personalisatie, persoonlijke elementen toevoegen
  • opvallende geuren toevoegen
  • opvallende items toevoegen
  • extra texturen toevoegen

                                    

Printis verzorgt al deze facetten tot in de puntjes, en het fijne is dat we dit volledig in eigen huis produceren. Denk hierbij aan concept, print en fulfilment.

Personalisatie in direct mail

Door middel van slimme segmentatie en data analyse kan het net zo gepersonaliseerd worden als e-mailmarketing. Hierbij kun je gebruik maken van tekst personalisatie zoals naam en adressering van de ontvanger of bijvoorbeeld afgestemde aanbiedingen op basis van koopgeschiedenis. Ook kun je gebruik maken van beeldpersonalisatie, hiermee stem je het beeld af op de ontvanger, of een combinatie van beide.

Direct mail meetbaar maken

Traditioneel wordt direct mail gezien als lastig meetbaar maar niets is minder waar. Op dit moment zijn er genoeg tools om het effect ervan te volgen en inzichtelijk te maken. De volgende middelen kunnen hierbij gebruikt worden:

  • QR-codes
  • Gepersonaliseerde URL's oftewel PURL's
  • Unieke kortingscodes
  • Een combinatie van de hierboven genoemde punten met een persoonlijke landingspagina

Hierdoor is het eenvoudig mogelijk het resultaat van een campagne te meten en de return on investment (ROI) te achterhalen. Onderzoeken tonen aan dat deze ROI hoger is bij een direct mail dan bij een digitale mailing, vooral wanneer het ingezet wordt als onderdeel van een multichannel strategie.

Duurzaamheid en toekomst

In een direct mail wordt vaak papier gebruikt, hiervoor worden vaak duurzame en gerecycled materiaal gebruikt. Bedrijven die bewust omgaan met materiaalkeuze zoals gerecycled papier en een CO2 neutrale verzending, laten zien dat een direct mailing ook milieuvriendelijk kan zijn. Hierbij kunnen we tevens de discussie betrekken wat een digitale mailing aan energie kost en dit vergelijken met fysieke post. In de huidige markten zal de kracht van direct mail vooral liggen in de combinatie van digitale middelen die slimme, datagedreven campagnes combineren met een fysieke mailing.

Een direct mail is daarom zeker niet ouderwets of niet traceerbaar. Het is een bewezen en zeer effectief communicatiemiddel, zeker wanneer het juist wordt ingezet. Een zeer waardevolle aanvulling op elke marketingstrategie en campagne.

Meer weten, neem dan contact met ons op!